v

Podle Národního onkologického institutu se každoročně spálí asi třetina dospělých Američanů a více než 33 000 těchto popálenin si vyžádá návštěvu pohotovosti.

Pokud máte světlou pokožku nebo trávíte hodně času na slunci, hrozí vám zvýšené riziko popálení. Obecně platí, že těžší popáleniny se hojí déle než mírnější případy.

Dalšími faktory, které určují rychlost hojení, jsou například to, jak dobře zvládáte opalování, a zda netrpíte onemocněním, které zpomaluje hojení ran, jako je cukrovka nebo onemocnění tepen.

Na spáleniny od slunce neexistují žádné zázračné léky, ale existuje řada způsobů, jak můžete podpořit přirozený proces hojení vašeho těla.

Podívejme se na nejúčinnější způsoby rychlejšího hojení spálenin od slunce.

Léčebné prostředky

Chcete-li se vyléčit ze spáleniny prvního stupně, musíte dát tělu čas, aby nahradilo poškozenou kůži. Spálení od slunce prvního stupně postihuje pouze vnější vrstvu kůže. Kůže obvykle jen zčervená a po několika dnech se může začít olupovat, protože se začne sama nahrazovat.

Existuje omezení, jak rychle se vaše tělo dokáže samo uzdravit, ale můžete maximalizovat proces hojení tím, že:

  • dostatečně odpočíváte
  • zůstanete hydratovaní
  • vlhčíte pokožku

Další tipy na podporu procesu hojení a zmírnění příznaků zahrnují:

  • Užívejte nesteroidní protizánětlivé léky (NSAID). Užití nesteroidního antirevmatika, jako je ibuprofen, ihned poté, co si všimnete spálení od slunce, může pomoci snížit zánět a bolest.
  • Dopřejte si dostatek spánku. Omezení spánku narušuje v těle produkci určitých cytokinů, které pomáhají tělu zvládat zánět. Toto narušení může negativně ovlivnit schopnost vašeho těla hojit se.
  • Vyhněte se užívání tabáku. Kouření nebo užívání jiných forem tabáku může narušit přirozený proces hojení vašeho těla tím, že podporuje zánět v celém vašem těle. Přestat kouřit může být obtížné, ale zdravotnický pracovník vám může pomoci vytvořit plán odvykání, který vám bude vyhovovat.
  • Vyhýbejte se dalšímu slunění. Vystavení spálené kůže většímu množství ultrafialových (UV) paprsků může vaši kůži dále poškodit. Pokud musíte jít ven, snažte se spáleniny zakrýt oděvem a používejte opalovací krém.
  • Používejte aloe vera. Aloe vera obsahuje látku zvanou aloin, která snižuje zánět. Aloe vera může také hydratovat pokožku a zabraňovat jejímu olupování.
  • Chladivá koupel. Americká dermatologická akademie doporučuje chladnou koupel nebo sprchu, která vaši pokožku zklidní. Poté nechte na pokožce při osušení trochu vlhkosti a následně použijte hydratační krém, který vodu zachytí.
  • Naneste hydrokortizonový krém. Hydrokortizonové krémy se používají k léčbě otoků, podráždění a svědění. Aplikujte hydrokortizonový krém ke zvládnutí otoku a bolesti. Volně prodejný je 1% hydrokortizon, v případě potřeby vám lékař může předepsat silnější mast.
  • Udržujte hydrataci. Spáleniny odvádějí z pokožky vlhkost. Pití velkého množství tekutin a elektrolytů může pomoci rehydratovat vaši pokožku.
  • Zkuste studený obklad. Přikládání studeného obkladu na pokožku - ne však přímo na spálené místo - v krátkých intervalech nedlouho po spálení může pomoci odvést z pokožky přebytečné teplo a zmírnit zánět.
  • Zkuste ovesnou koupel. Ovesná koupel může pomoci zklidnit vaši pokožku a snížit podráždění. Ovesnou koupel si můžete připravit tak, že do chladné koupele přimícháte několik lžic jedlé sody a asi šálek ovsa.

Použití éterických olejů, jako je heřmánek, santalové dřevo, máta peprná nebo levandule, a také zředěného jablečného octa může pomoci hojit spáleniny od slunce. Tyto metody však nebyly vědecky prokázány. Pokud se rozhodnete tyto metody použít, je důležité dodržovat doporučení týkající se bezpečné aplikace na pokožku.

Mějte na paměti, že spálenin od slunce se nezbavíte přes noc, i když je vaše spálení mírné. Podle Nadace pro boj proti rakovině kůže (Skin Cancer Foundation) by se většina případů spálení prvního stupně měla hojit nejméně týden, a to i v případě, že je správně ošetřena. Těžší popáleniny od slunce se mohou hojit týdny nebo dokonce měsíce.

Těžké popáleniny

Popálená místa od slunce jsou obvykle popáleniny prvního stupně. Museli byste na slunci strávit mnohem delší dobu, abyste se na slunci spálili druhého nebo třetího stupně. Ty jsou mnohem závažnější.

Sluneční popáleniny druhého stupně zasáhnou druhou vrstvu kůže, kterou je epidermis. Tato spálená místa od slunce obvykle vyústí v puchýře. Spáleniny od slunce třetího stupně dosáhnou tuku pod kůží a mohou zničit nervy. V důsledku toho nemusíte ve skutečnosti cítit bolest.

Jste také více ohroženi:

  • dehydratací
  • infekcí
  • sepsí

Pokud se u vás nebo u někoho z vašich známých vyskytne popálenina druhého nebo třetího stupně, neměli byste ji léčit doma. Považujte tyto typy spálenin za lékařskou pohotovost a okamžitě vyhledejte lékařské ošetření.

Další informace o typech spálenin naleznete zde.

Faktory, které ovlivňují hojení

Sluneční spáleniny jsou způsobeny nadměrným vystavením UV záření. Čím déle jste těmto paprskům vystaveni, tím je pravděpodobnější, že se vaše kůže spálí. Lidé s tmavší pletí se nespálí tak rychle jako lidé se světlejší pletí, protože produkují více pigmentu melaninu, který chrání pokožku před poškozením UV zářením.

Čím silněji se spálíte, tím déle bude vašemu tělu trvat, než nahradí poškozenou vrstvu kůže. Příznaky mírného spálení od slunce obvykle odezní za 3 až 5 dní, zatímco u těžších popálenin to může trvat i několik týdnů.

Podle výzkumu publikovaného v roce 2020 může být rychlost hojení vašeho těla geneticky podmíněna, ale roli hrají i další faktory, jako je váš věk a celkový zdravotní stav.

Schopnost vašeho těla hojit se ze spálenin od slunce mohou zpomalit i stavy a životní návyky, které oslabují váš imunitní systém. Mezi ně patří například:

  • diabetes
  • kouření
  • podvýživa
  • obezita
  • chronický stres
  • arteriální onemocnění
  • špatný krevní oběh
  • imunosuprese

Rizika

Největšími rizikovými faktory, které je třeba zvážit, pokud jde o spálení sluncem, jsou doba pobytu na slunci a intenzita expozice. Čím déle jste na slunci a čím je slunce silnější, tím větší je pravděpodobnost, že se spálíte, a tím závažnější může být vaše spálení.

Kromě toho existuje řada faktorů, které mohou zvýšit pravděpodobnost spálení. Mezi ně patří:

  • Jak je vaše pokožka vystavena slunečnímu záření (například opalování na pláži v plavkách vede s větší pravděpodobností ke spálení než procházka venku v oblečení s dlouhými rukávy).
  • Zda je slunečný nebo zamračený den (i když riziko spálení existuje vždy, i když je zataženo, a to i v zimě).
  • Jestliže jste venku mezi 10. a 16. hodinou, kdy jsou sluneční paprsky nejsilnější.
  • Jestliže užíváte léky nebo doplňky stravy, jako jsou diuretika, nesteroidní protizánětlivé léky, retinoidy a třezalka tečkovaná. Ty mohou zvýšit pravděpodobnost, že se spálíte.
  • Jestliže se nacházíte ve vysoké nadmořské výšce, kde je menší ochrana atmosféry před UV zářením.
  • Jestliže jste blíže rovníku, můžete být více vystaveni UV záření.
  • Jestliže se nacházíte v oblasti s úbytkem ozonu.
  • Jestliže máte světlejší pokožku, protože je u vás větší pravděpodobnost, že se spálíte. Lidé s tmavší pletí by však měli svou kůži před sluncem stále chránit, protože i u nich může při dlouhodobém pobytu na slunci vzniknout rakovina kůže.

Vyhledání lékařské pomoci

Pokud je vaše spálení mírné, pravděpodobně se zahojí samo; není nutné žádné lékařské ošetření. Pokud je však vaše spálení druhého stupně nebo ještě závažnější, možná budete muset navštívit lékaře.

Pokud se vyskytne některá z následujících skutečností, je dobré poradit se s lékařem:

  • na spálenině vám naskáčou puchýře nebo vám oteče
  • objeví se u vás horečka, zimnice nebo máte pocit nadměrného horka
  • objeví se u vás nevolnost nebo zvracení
  • jste dehydrovaní
  • máte závratě, je vám špatně nebo jste unavení
  • bolí vás hlava
  • objeví se u vás svalové křeče

Spálení u dítěte, batoleti nebo dítěti je třeba brát ještě vážněji, protože tyto popáleniny vystavují děti vyššímu riziku rakoviny kůže v pozdějším věku. Pokud se vaše dítě spálí na slunci, a zejména pokud jsou příznaky závažné, je důležité vyhledat lékařské ošetření.

Předcházení spálení

Jediným spolehlivým způsobem, jak rychle vyléčit spáleniny, je snažit se jim především vyhnout. Zde je několik způsobů, jak můžete podle Centra pro kontrolu a prevenci nemocí (CDC) předcházet spáleninám:

  • Vyhledávejte stín.Při delším pobytu na slunci je dobré vyhledat stín nebo si ho vytvořit tím, že si s sebou vezmete deštník.
  • Vyhněte se nejslunnější části dne. UV paprsky jsou nejsilnější pozdě ráno a brzy odpoledne, od 10 hodin dopoledne do 16 hodin.
  • Noste klobouk. Klobouk se širokým okrajem může chránit obličej, uši a krk před slunečním zářením.
  • Sluneční brýle. Sluneční brýle chrání vaše oči a pokožku kolem očí před UV zářením.
  • Sluneční krém. CDC doporučuje používat širokospektrální opalovací krém s ochranným faktorem SPF 15 i v zamračených dnech. Aplikujte jej znovu alespoň každé 2 hodiny a před použitím zkontrolujte datum spotřeby.
  • Oblečení s ochranným faktorem UPF. Nošení oblečení, které blokuje sluneční paprsky a zároveň pod ním používáte opalovací krém, může poskytnout dodatečnou ochranu.

Často kladené otázky

Jak dlouho trvá spálení od slunce?

Pokud máte spálení prvního stupně nebo mírné spálení od slunce, obvykle trvá několik dní, než se samo zahojí. Pokud je vaše spálení závažnější, vyžaduje okamžité lékařské ošetření, aby se správně zahojilo.

Jak mám ošetřit spálení od slunce na obličeji?

Spálení na obličeji ošetřujte stejně jako spálení od slunce na kterékoli jiné části těla. Je však dobré více chránit hlavu, krk a ramena nošením klobouku se širokým okrajem, abyste se v těchto oblastech nespálili.

Důležité je také vyhýbat se přímému pohledu do slunce a nosit sluneční brýle, zejména v opravdu horkých dnech, abyste ochránili oči před onemocněním zvaným fotokeratitida.

Jak se rychle zbavit spálenin od slunce?

Neexistuje žádný rychlý prostředek, jak se zbavit spálenin od slunce. Mírné spáleniny od slunce se obvykle zahojí samy během několika dní. Těžké popáleniny od slunce budou vyžadovat lékařské ošetření.

Existuje tabulka závažnosti popálenin od slunce?

Popáleniny od slunce jsou obvykle popáleniny prvního stupně. Můžete však použít následující příručku CDC, která vám pomůže rozpoznat, kdy je vaše spálení od slunce závažnější.

Jak ošetřit olupování spálené kůže od slunce?

Je důležité, abyste si spálenou kůži od slunce, která se olupuje, nebrali. Nechte kůži, aby se sama přirozeně vyměnila. Aplikujte hydratační krém, který zklidní a hydratuje postižené místo. Dobrou volbou může být přípravek s obsahem aloe vera.

Jak ošetřit puchýře po spálení od slunce?

Pokud se vám na těle objeví puchýře, znamená to, že jste se možná spálili druhého stupně. Měli byste navštívit lékaře, abyste se ujistili, že vám bude poskytnuta ta nejlepší léčba. Mezitím si však můžete přiložit studený obklad, abyste místo zklidnili. Puchýře neotvírejte, abyste do oblasti nezanesli infekci.

Pokud puchýř praskne, očistěte místo vodou a mýdlem. Může být také dobré překrýt oblast ochrannou vrstvou Aquaphor. Můžete použít volně prodejnou trojitou antibiotickou mast, ale mějte na paměti, že někteří lidé mohou být alergičtí na neomycin, který je součástí antibiotických mastí, jako je například Neosporin.

Poučení

Popáleniny od slunce jsou způsobeny nadměrným vystavením UV záření. Neexistuje žádný zázračný lék na vyléčení spáleniny od slunce, ale můžete optimalizovat proces hojení svého těla tím, že:

  • budete dostatečně odpočívat
  • budete hydratováni
  • na pokožku nanesete aloe vera nebo jiné hydratační přípravky

Pokud máte silnou spáleninu od slunce, která způsobuje puchýře nebo se cítíte špatně, je dobré navštívit lékaře, aby zjistil, zda nepotřebujete další lékařské ošetření.

Zdroje: (1) https://progressreport.cancer.gov/prevention/sunburn, (2) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK534837/, (3) https://jlb.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1189/jlb.3AB0815-379RR, (4) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5435909/, (5) https://www.cdc.gov/niosh/topics/sunexposure/sunburn.html, (6) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK534837/, (7) https://bmcpublichealth.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12889-019-7382-0, (8) https://www.cdc.gov/cancer/skin/basic_info/sun-safety.htm, (9) https://www.cancer.org/healthy/be-safe-in-sun/uv-protection.html, (10) https://www.cdc.gov/masstrauma/factsheets/public/burns.pdf, (11) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8208253/, healthline.com, Unsplash.com

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář